Den grønne omstilling – også på RG
Tørke, brande, oversvømmelser og smeltende isbjerge. Klimaet her i starten af 2025 er igen på nyhedsmediernes radar, hvor der i primetime med breaking news stilles om til de berørtes for- og baghaver rundt om på kloden og i lille Danmark – fra oversvømmelser i Esbjerg til brandene i Los Angeles.
11. januar 2025
Den grønne omstilling er et grønt gearskifte – med solceller, ny strategi og elever i fortroppen
På RG har vi de sidste par år gearet op i den grønne omstilling. Solcellerne kører på fuld hammer oppe på skolens flade tag, når solen skinner. De bidrager nu med helt op til 25% af skolens elforbrug. Det har de gjort siden 2023, som en del af en win-win-plan for skolens tegnebog og klimaet – med et betydeligt lavere CO2-aftryk til følge.
I mange år har eleverne haft et velfungerende bæredygtighedsudvalg med bl.a. fokus på genbrug af tøj, sortering af affald, kødfrie dage i kantinen og kampagner for at nedsætte elforbruget. I 2024 blev der sat yderligere skub i bæredygtighed- og klimaområdet på skolen, da et stort indsatsudvalg med lærere, ledere og elever så dagens lys. Første resultat af indsatsudvalgets arbejde bliver offentliggørelsen af en samlende klima- og bæredygtighedsstrategi for hele skolen.
Klimadag i september: Skolen som klimatænketank og iværksætterakademi
Til september bliver hele skolen vendt på hovedet, når vi omdanner RG til én stor klimatænketank og iværksætteriakademi for én enkelt dag. Her glæder vi os til at se, hvilke idéer vi som skole kan genere for at trykke endnu hårdere på den grønne speederpedal.
Frem til september har vi i øvrigt fokus på et væld af grønne tiltag i undervisningen i fag som erhvervsøkonomi og vores hhx-fag virksomhedsøkonomi. Ikke mindst med grønt iværksætteri, hvor skolens iværksætterklub lige nu arbejder med og inspireres af firmaer som fx flouring.dk, hvor tidligere RG-elever har grundlagt en succesfuld grønne virksomhed der sælger miljørigtige blomsterbuketter.
1.k med i stort grønt forskningsprojekt
Traditionelt har fag som naturgeografi, biologi og kemi undervist i emner vedrørende klima, miljø og natur, og det har for disse fag været naturligt og for nogles fag forpligtende at undervise i den grønne omstilling, bæredygtighed og klimaforandringer.
Men nu er vi som skole ved at udarbejde idéer til, at få klimaet på skemaet i flere fag. I dansk og samfundsfag er 1. k frontmovers som deltagere i et stort landsdækkende universitetsprojekt med den skønne titel: ”Eco-engagement and Eco-literacy”. Her skal et forskerhold sammen med de 40 deltagende klasser i Danmark undersøge, hvordan vi på undervisningsinstitutionerne kan udarbejde fremtidens undervisning, så interessen for at gøre en forskel og deltage i fremtidige demokratiske beslutninger øges.
RG’s klimaindsats – del af noget større
Vores dannelsesmæssige opgave, som alle gymnasier er underlagt, er at lære alle elever i at forholde sig til klimaet. I loven for gymnasier er klimaet netop blevet tilføjet som en dannelsesopgave, hvor gymnasieuddannelserne skal:
”have et dannelsesperspektiv med vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed. Eleverne skal derfor lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden, herunder medmennesker, natur, miljø, klima< og samfund, og til deres udvikling.”
Og ja, klimaet er et stort og komplekst område, så Rungsted Gymnasium er nu også medlem af Gymnasieskolernes Klimaalliance, sammen med de fleste gymnasier i Danmark. Herfra vil vi i fremtiden samarbejde om klimatiltag. Ligeledes arbejder vi sammen med et stærkt elev- og lærerklyngesamarbejde med de øvrige nordsjællandske gymnasier.
Fremtiden ser både lys og grøn ud!