Dimission

Lærere sætter positive aftryk

På Rungsted Gymnasium er ni nye lærere trådt over tærsklen og klar på at lære fra sig. Det er en samling af både helt nye lærere lige fra universitetet, lærere der har været nogle år i skolesystemet og lærere, der har været mange år i gymnasiefaget.

Jesper, som er en af de helt nye skud på stammen, sidder i de lave sorte sofaer i studiecenteret på gymnasiet. Det er køligt i rummet. Han kigger ud ad vinduet, mens han sidder med korslagte arme. ”Jeg tror altid, lige fra da jeg startede på gymnasiet, at jeg godt kunne lide at have med mennesker at gøre,” fortælle Jesper og nikker. Pr. 1. august startede han som lærer for nogle af skolens idræt- og biologihold.

”Jeg synes, det er spændende, når min undervisning giver eleverne ny viden, nye kompetencer eller det, at de bliver bedre til noget, som de allerede kan i forvejen,” fortæller Jesper og fortsætter: ”Det er det, der motiverer mig. For eksempel kan de måske godt spille volleyball, men nu har de også en taktisk forståelse for det.”

 

Med inspiration fra egne lærere

Jesper kommer direkte fra universitetet og uddannet i idræt og humanfysiologi, og han har et helt speciel tilhørsforhold til Rungsted Gymnasium: ”Min egen tid i gymnasiet var god. Jeg gik selv på Rungsted Gymnasium, så det er fedt at være tilbage. Jeg husker gymnasietiden som sprudlende, og jeg havde meget energi og ville rigtig mange ting – det tror jeg, at der er mange, der kan nikke genkendende til,” fortæller Jesper med et bredt smil på læberne.

Jespers motivation for at komme tilbage til hans eget gymnasium er, at han begynder et sted, hvor han er tryg og kender sine kollegaer: ”Jeg er blevet inspireret af min egen lærer til at gå samme vej, fordi jeg afspejlede mig i ham. Jeg vidste ikke, man kunne studere idræt på universitetet, så det var fedt at kende til muligheden,” fortæller Jesper.

 

Undervisningen inspirerer fremtidige talenter

Foran skolens idrætshal står Jesper og en af de klasser, som han underviser i idræt. Modulet starter med navneopråb, og dagens lektion består af de taktiske forhold bag fodboldspillet med et fokus på den tekniske udførsel. Sammen med klassen er Jesper kommet ned til kunstbanen. Klassen går i gang med opvarmningen, mens Jesper sætter kegler op og holder øje med opvarmningens forløb.

”Jeg vil gerne omfavne så mange som muligt og være en inkluderende lærer,” fortæller han og fortsætter: ”Jeg vil gerne kunne engagere alle omkring idrætten – både dem, der er helt vildt interesseret i idræt og dem, der måske er mindre interesseret.”

På kunstbanen har Jesper sat klassen i gang med de tekniske øvelser til fodboldspillet. Eleverne går til den med et positivt mindset og en nysgerrighed omkring spillets bagvedliggende taktikker.

”Min forventning på sigt er, at jeg kan få lov til at inspirere nogle af eleverne til hele tiden at udvikle sig,” afslutter Jesper med et bredt smil.