I nyt introforløb kommer 1.g’erne på dybt vand
I de sidste tre dage har 1.g’erne på skift været forbi Rungsted Havn, hvor KDY – Royal Danish Yacht Club ligger til med de 6 J80, som de har stillet til rådighed for vores 250 1.g-elever. Her har eleverne haft til opgave at styre bådene, navigere sejlene og holde øje med de andre både.
23. august 2024
Kapsejlads giver nye færdigheder
Skyerne bliver mørke ind over land, og de kommer hurtigt tættere på. Alt imens 30 elever fra 1.g bliver introduceret til J80 af de seks instruktører fra Royal Danish Yacht Club. Klubben har i samarbejde med RG og Innovation Lab været med til at skræddersy oplevelsen for vores 250 1.g’ere, som en del af deres introprogram. Og de fire ud af de seks instruktører, som netop er i gang med at give 1.g’erne instrukser, er alle tidligere eller nuværende elever på RG, der har haft sejlads tæt ind på livet hele deres liv.
Nervøsitet og forventningsfulde miner ses på eleverne, der nu sidder i grupper af fire til fem elever på bådene. Men selvom nervøsiteten er gennemgående for eleverne inden turen på vandet, er der stadig store forventninger til oplevelsen.
“Inden turen var jeg ret nervøs og bange for at blive søsyg,” fortæller Ulrikke fra GF2 efter sejladsen, og fortsætter: “I starten tænkte jeg, at det kan jeg ikke, men så skulle man bare lige ind i rytmen, og så var det meget nemt.”
I denne uge er det alle 1.g’erne, der har været igennem sejladsen, og det har både været regn og sol. Men uanset vejret er eleverne taget ud med positive mindset, og de har alle fået lov til at være en aktiv del af sejladsen med den instruktør, som var til stede på hver båd.
“Jeg var lidt nervøs, for på et tidspunkt skulle jeg prøve at styre. Men det gik faktisk meget godt, og der var også en skipper til at hjælpe,” fortæller Elizabeth, som også går i GF2 sammen med Ulrikke.
Se videoen fra dagen, hvor Elizabeth og Ulrikke fortæller om deres oplevelse.
;
Sammenholdet styrkes under pres
Ude på vandet i Rungsted Havn er der sat en bane op, der er markeret med tre orange bøjer. De danner en trekant, som de seks J80-både skal sejle kapsejlads ud fra. Opgaven lyder på at komme så hurtigt igennem banen to gange.
Og alt imens eleverne på hver af bådene skal forholde sig til en bane på åbent hav, så skal de også kunne navigere sejlene og roret.
“Jeg synes, det var meget godt, og man hjalp meget hinanden. Man blev ret god til at kommunikere, for det blev man nødt til at gøre under kapsejladsen for at komme hurtigst frem,” fortæller Elizabeth med et smil, og Ulrikke nikker.
“Det hjalp på sammenholdet, fordi man skulle gøre noget, og så samarbejde om det,” fortæller Ulrikke.
Under sejladsen på havet går bølgerne nogle gange højt, og det har også gjort, at eleverne skulle arbejde tæt. De bliver derfor tvunget til at samarbejde i den pressede situation.
Kapsejladsen mellem de seks grupper på havet satte klassesammenholdet på spil, og på land igen har de alle noget at være sammen om.
Sejlads på skoleskemaet bliver fremtiden
Sejlads på skoleskemaet er et projekt, som vi for første gang tager hul på i introforløbet med 1.g’erne, men det er langt fra sidste gang, at vi implementerer det i undervisningen, da det har været en succesfuld oplevelse for alle vores 1.g’ere.
“Jeg tager herfra med en god oplevelse,” fortæller Ulrikke efterfølgende, og Elizabeth fortsætter enstemmigt: “Jeg føler, at jeg er kommet lidt tættere på dem, jeg går i klasse med.”
De to piger fra GF2 går derfra med kæmpe smil ligesom resten af deres klasse, for de har alle gjort noget, som de ikke har prøvet før, og de gjorde det godt.
Planerne om sejlads på skoleskemaet er i fuld gang med at blive brygget endnu mere på, da det er en god mulighed for at få sejlads ind i idrætstimerne, og styrke samarbejdet med lokalområdet.
Se resten af billederne på vores Facebook.