AI – regler og retningslinjer

Politikker og vejledninger i brugen af generativ kunstig intelligens på Rungsted Gymnasium

AI (Artificial Intelligence) eller KI (kunstig intelligens) defineres her som enhver form for software eller teknologi, der kan udføre opgaver, som normalt kræver menneskelig intelligens.

På Rungsted Gymnasium ser vi muligheder i kunstig intelligens (AI) inden for undervisning og administration. Vores politik beskriver, hvordan AI kan anvendes på skolen, og fastsætter retningslinjer for en ansvarlig brug af teknologien.

Vi vil forholde os kritisk og etisk til AI, beskytte personfølsomme og fortrolige data, understøtte et sikkert it-miljø og forebygge snyd blandt eleverne.

For at sikre en ansvarlig anvendelse af AI og ruste eleverne bedst muligt til fremtidens muligheder inden for området, har RG udarbejdet denne AI-politik, der tager udgangspunkt i skolens værdier.

Brug af AI-programmer på RG 2025

På Rungsted Gymnasium anvender vi ikke ét bestemt AI-værktøj. Pt. har alle lærere og ansatte adgang til Microsofts Copilot. Der arbejdes på, at eleverne også får adgang til Copilot via Office 365. Brug af andre typer af generativ kunstig intelligens (fx ChatGPT) skal altid ske på frivillig basis i henhold til GDPR og AIplatformenes indsamling af personlige oplysninger fra brugerne.

Fra formål til sanktioner

Det er altid formålet angivet af læreren, der er styrende for brugen af AI både i den daglige undervisning og ved skriftligt arbejde.

Elever på Rungsted Gymnasium må således gerne anvende generativ kunstig intelligens i forbindelse med den almindelige undervisning eller skriftligt arbejde. Det kan fx være til informationssøgning, research, idegenerering, redigering, udarbejdelse af dispositioner, som teoretisk sparringspartner eller til opsummering af svært stof alt efter hvordan det er rammesat af underviseren.

Hvis elever anvender AI til skriftligt arbejde, er det altid en god ide med en kildehenvisning eller note, der forklarer anvendelsen fx ”Jeg har anvendt AI til at hjælpe med min kommatering” eller ”Jeg har anvendt AI til at tjekke, om jeg har anvendt teorien korrekt i min analyse” evt. suppleret med ’screenshots’.

Det er forbudt at ’copypaste’ og få AI til at skrive hele eller dele af en opgave. Hvis elever ikke overholder de anvisninger for brug af AI, som læreren har givet forud for opgaven, vil det normalt blive betragtet som snyd i henhold til skolens studie- og ordensregler.

Brug af AI er altid forbudt til termins- og årsprøver samt eksamener medmindre andet er meldt ud. Brug af AI vil blive betragtet som snyd i henhold til skolens studie- og ordensregler og vil medføre bortvisning fra prøven eller tildeling af karakteren -3.

Retningslinjer for elever, lærere og ansatte

  1. På Rungsted Gymnasium anvendes AI-værktøjer forsvarligt – det skal understøtte læring og ikke bruges til snyd.
  2. Formålet styrer: AI-værktøjer kan anvendes, når det giver mening i forhold til læring og undervisning. Dette er en del af elevens digitale dannelse.
  3. Det er den enkelte underviser, der bestemmer, om og hvordan AI-værktøjer anvendes i den konkrete læringssituation. Underviseren skal derfor italesætte, hvornår, hvordan og hvorfor AI skal/kan/ikke anvendes i forhold til undervisningssekvenser og skriftlige opgaver.
  4. Man kan ikke kræve, at lærere og elever anvender AI-værktøjer, der ikke lever op til GDPR.
  5. Del aldrig personfølsomme oplysninger eller materiale med AI-værktøjer. Beskyttelse af privatlivets fred er altid en prioritet i henhold til GDPR.
  6. Hvis du anvender ophavsretligt beskyttet materiale eller data, skal du være opmærksom på, om du må uploade det til AI-teknologier. Fx er det forbudt at uploade materialer anvendt i undervisningen, som din underviser har udarbejdet eller andre former for originaltekster.
  7. Vær nysgerrig på og engageret i, hvordan AI-værktøjer fungerer – stil spørgsmål for at opnå en dybere indsigt i værktøjets virkemåde.
  8. Anvend altid kritisk tænkning, når AI generet materiale skal vurderes og anvendes. Vær opmærksom på, at AI kan give upræcise og vildledende svar. Man kan be- eller afkræfte de fundne informationer via alternative kilder fx www.lex.dk
  9. Man bør regelmæssigt evaluere, hvordan AI-værktøjer påvirker undervisningen og tilpasse anvendelsen af AI til formålet.
  10. Teknologien udvikler sig hurtigt og nye muligheder og udfordringer vil hele tiden opstå, så det er vigtigt at videndele løbende.
  11. Brug af AI i forbindelse med termins- og årsprøver samt eksamen, skal altid følge de gældende regler og retningslinjer fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Rungsted Gymnasium februar 2025