3 RG-elever underviser folkeskoleelever i kemi
I oktober og november har tre elever fra RG meldt sig til at undervise 4. og 5. klasseselever i kemi. Her er det både folkeskoleelever og gymnasieelever, der får noget ud af det.
9. december 2024
Hvad er Videnskabsklubben?
Klokken er fire om eftermiddagen. Det er tirsdag, og vi befinder os i et af naturvidenskabsadelingens lokaler. Der er lyst i lokalet, og rundt omkring de opstillede stole og borde er der vaske, reagensglas og rør til at suge luft ud. Rundt om bordene sidder 10 elever i 4. og 5. klasse på hver deres stol. De sidder spændt og venter på instrukser fra de tre 2.- og 3.g-elever, der har meldt sig til at undervise dem i kemi.
“Videnskabsklubben er et fællesskab hen over hele Danmark med mentorer, hvor man både kan være senior- og juniormentor. I gymnasiet er man seniormentor,” fortæller Julie fra 2.y, som er en af de elever, der har meldt sig til at hjælpe folkeskoleeleverne. Hun fortsætter: “Miniforskerne er så dem vi underviser, og de kan være i 4. til 6.klasse, hvor vi har 4. og 5. klasseselever. De kan blive undervist i forskellige naturfag, det kan være algoritmer, men vi underviser i kemi.”
Julie er blandt de tre elever, der har meldt sig, hvor Liva, der også går i 2.y også er en af dem. Den opgave, som Liva og Julie står over for, er, at de skal lære fra sig af hverdagens kemi, hvor de sammen med folkeskoleeleverne skal kigge på, hvordan vi kan se kemien i hjemmet.
“Vi kommer til at kigge på kemien i hverdagen med dem – sådan noget som fx om olie og vand kan blandes,” fortæller Liva og fortsætter: “Videnskabsklubben er jo et tilbud, hvor eleverne kan udforske mere om deres viden om kemi, end hvad de ellers har gjort.”
Videnskabsklubben sætter et positivt præg og giver gode muligheder i fremtiden
Videnskabsklubben er et tilbud til de folkeskoleelever, der ønsker at dykke dybere ned i kemien og lære mere om kemi, end det de lærer i skolen.
“Der er nogle af eleverne, der er meget interesserede i kemi, så det giver dem utrolig meget. Der er også nogen, der tager det som en fritidsaktivitet, og andre der kører i fuld fart fremad, og så kan vi bruge lidt ekstra tid på dem, der er lidt langsommere,” fortæller Liva om de elever, der har meldt sig til Videnskabsklubben.
Men udover det udbytte, som de frivillige folkeskoleelever får ud af at blive undervist i mere avanceret kemi, så er der også et stort udbytte for vores gymnasieelever.
“Jeg meldte mig, fordi jeg ikke kan lide at stå og tale foran en hel masse mennesker, så det var en god mulighed for mig at prøve,” fortæller Julie om den motivation, hun havde til at melde sig. Hun fortsætter: “ Jeg har virkelig udfordret mig selv på en måde, hvor jeg selv fik noget ud af det. Nu har jeg også talt foran 100 mennesker. Det gjorde jeg faktisk dagen efter Videnskabsklubben. Det hjalp, at jeg dagen forinden allerede havde talt foran eleverne, for her lærte jeg at tale højt og tydeligt og faktisk tale langsomt.”
Det har ikke bare været mere viden om kemi, som vores gymnasieelever har fået ud af det, de har også fået nogle menneskelige og personlige færdigheder, som de direkte kan gå ud og bruge i deres liv.
“Udover at det giver noget selvstændighed, fordi man lærer noget selv, når man forklarer andre det, så kan det at være mentor i Videnskabsklubben også sættes på CV’et. Det kan hjælpe en rigtig meget,” fortæller Liva.
Videnskabsklubben samles fem gange i alt, hvor der hver gang tages noget nyt kemi op i timerne.