Gymnasieelever besøger Århus Universitet for at blive kloge på matematik!
Gymnasietiden er for alle vores 3.g’ere snart ved vejs ende, og derfor var turen til Århus Universitet netop en øjenåbner for den del af 3.z, der har matematik på A-niveau. Læs om en lærerig og hyggelig tur til smilets by!
12. marts 2024
I sidste uge var stort set alle 3.g’erne afsted på forskellige ture rundt omkring i Danmark, og for halvdelen af 3.z var det ingen undtagelse. De var nemlig taget afsted mod det jyske med deres studieretningsfag – matematik – for at blive klogere på en anden slags matematik, Århus som studieby og det at gå på universitet.
Halvdelen af 3.z har matematik på A-niveau, og derfor var turens formål at blive klogere på matematik på universitetet, så eleverne kunne opleve matematik som universitetsfag og finde ud af, hvordan det er at studere matematik.
Turen var planlagt på elevernes eget initiativ, og derfor var det også en tur, som de sammen med deres lære Gert skulle tænke igennem i forhold til deres studieretningsfag.
“Det var lidt svært at finde noget, der var relevant i forhold til, at vi har matematik på A-niveau, men i samarbejde med Gert, vores matematiklærer, så besluttede vi os på at tage til et universitet i en helt anden landsdel, så vi kunne blive klogere på, om ren matematik var noget, der kunne være interessant at studere,” fortæller Maja Skov.
En tur med faglighed og social trivsel på skemaet
“Vi er en meget lille klasse, og vi er også en papegøjeklasse, så det var virkelig også hyggeligt at få lidt tid sammen,” fortæller Maja Skov og fortsætter: “Mandag aften spiste vi aftensmad sammen i Århus, og her oplevede vi også byen lidt.”
Den halve 3.g-klasse var afsted fra den 4. til den 6. marts, hvor den 5. marts var fuldt booket med universitetsbesøg og bowling om aftenen.
“På universitet fik vi en rundvisning til at starte med, og derefter blev vi undervist i komplekse tal,” fortæller Maia Reiffs.
På universitetet er matematikken på et højere niveau, end det er på gymnasiet. Her blev eleverne nemlig undervist i faget komplekse tal, som er et fag.
“Det var noget mere abstrakt matematik, end hvad man bliver undervist i på gymnasiet,” fortæller Maja Skov og forstætter: “Det var meget sjovt at have om, men der var nok mange af os, som synes det var lige abstrakt nok.” Begge piger griner og smiler til hinanden.
Det svære stof skulle bearbejdes og fordøjes efterfølgende, og derfor besluttede klassen også at bruge noget af energien på at være sammen og hygge sig i selskabet af hinanden.
“Det var en utrolig hyggelig tur. Tirsdag aften var vi fx alle ude og bowle. Det var noget vi fandt ud af vi skulle i løbet af aftensmaden,” fortæller Maia Reiffs og smiler.
Inspiration til fremtiden på Århus Universitet
Turen var ikke blot en hyggelig tur til smilets by, det var også en tur, hvor eleverne kunne få en fornemmelse af, hvad det vil sige at gå på universitetet, og hvad man laver på matematikstudiet.
“Jeg tror, der var mange, der blev afklaret med, om hvorvidt man skulle læse ren matematik. Der var nok mange, der synes det var lidt meget, men det var stadig interessant, hvis man kunne kombinere det med noget,” fortæller Maja Skov og fortsætter: “Og så fik i også en fornemmelse af Århus by. Jeg overvejer fx selv at studere der. Det var meget fedt at se.”
Maia Reiffs nikker og stemmer i med Maja Skov: “Det var også bare fedt at fornemme, hvordan timerne er på universitetet, hvordan det er at gå der, og hvordan bygningerne se ud.”
Pigerne har efter turen mange overvejelser om fremtiden, og begge ønsker en lang videregående uddannelse efter gymnasiet, men hvad og hvornår er de slet ikke afklaret med endnu. Men én ting er sikkert, og det er, at de først skal have ét eller flere sabbatår, hvor de kan udvikle sig selv.