Bæredygtighed på skemaet: Engagerede unge drømmer om et 100% grønt gymnasium
Klimaaftrykket stiger, mængden af plastik bliver større, og vi får konstant at vide, at havene stiger. Men hvad gør vi ved det? En flok klimaengagerede elever fra Rungsted Gymnasium har sammen med flere lærere søsat nye bæredygtige koncepter til at føre drømmen om en bæredygtig fremtid ud i virkeligheden.
27. november 2023
Drømmen er stor. Vi vil være et grønt gymnasium . Men hvordan bliver vi det? Hvordan får vi vores klimaaftryk ned, hvordan forbruger vi bedst mindre energi, og hvilke tiltag skal vi fokusere på i hverdagen?
Med en gruppe klimaengagerede elever er vi rejst ud på en grøn mission: Vores gymnasium skal ikke blot ligge i det grønne, men også være grønt.
Solceller og Fem Fede Dage
I sommerferien startede vi for alvor den grønne rejse med solceller på gymnasiets tag. Ikke bare ét solcelleanlæg men nok til dække hele taget, så vi nu er 30% selvforsynende med el.
“Det er en af vores vigtigste opgaver i øjeblikket at bevidstgøre og engagere de unge indenfor bæredygtighed,” fortæller rektor, Ruth Kirkegaard og fortsætter: “Vi står globalt set ved en milepæl, og det er utrolig vigtigt, at den unge generation er med til at forme løsninger – for det er dem, der skal føre det ud i live. Vi har nogle utrolig kreative og opfindsomme elever, og derfor er vi også nødt til at sætte vigtig tid af i gymnasiet til det bæredygtige arbejde for løsningerne kommer ikke bare af sig selv.”
Vi har netop gennemført er “Fem fede dage”, som er en uge, hvor vi som gymnasium hver dag fokuserer på en ny klimavenlig eller bæredygtig ting, som vi kan implementere i vores hverdag.
“I de fem fede dage havde hver dag deres tema i forhold til, hvordan vi alle kan være med til at gøre vores klimaaftryk mindre. Om onsdagen, for at tage et eksempel, var dagens tema offline. Her havde lærerne fået til benspænd at afvikle undervisningen så offline som muligt, hvilket gav gode diskussioner i klasserne om, hvad der er mest bæredygtigt – at undervise offline eller printe og kopiere. At eleverne er interesserede i at diskutere sådanne problemstillinger viser, at de tager ansvar for deres fremtid. Det er utrolig positivt,” fortæller uddannelsesleder Lise Mannik Grønlund.
En arbejdsgruppe er siden blevet dannet på baggrund af de Fem Fede Dage, som består udelukkende af engagerede elever, der gerne vil være med til at skabe en grønnere skole.
“De Fem Fede dage var et fedt koncept, og det er da klart noget, som vi gerne vil gentage i at udvikle endnu mere,” fortæller Amalie, som er en af eleverne i Bæredygtighedsudvalget.
Med hjælp fra eleverne kommer vi i mål
De unge er vores fremtid, og det er også dem, som vi skal skabe en bedre verden for. Derfor har gruppen af elever, som har meldt sig til at skabe mere bæredygtighed på skolen, også efterfølgende stukket hovederne sammen for at gøre en uge som Fem Fede Dage endnu bedre.
“Vi vil fokusere meget mere på festivaldagen, hvor fokus var på skrald. Det vil vi helt klart sætte mere tid af til på næste festivaldag,” fortæller Mille, en af de andre piger fra udvalget, og fortsætter: “Vi vil lave en dag om måneden hvor der er fokus på mad i kantinen og madspild.”
En af drengene, Alfred, nikker og siger: “Vi vil lave en maddag om måneden , der hvor dagens ret er vegetarisk.”
Eleverne tager selv mange initiativer til at være med klimavenlige eller bæredygtige i hverdagen, og derfor giver det også mening, at det er en tankegang, som vi afspejler her på skolen.
“Jeg cykler i skole, på arbejde og til fritidsaktiviteter, og det er et aktivt valg, fordi jeg ud over at spare brændstof gerne vil gøre en ekstra indsats for at minimere CO2-udslippet,” fortæller Amalie. En af de andre nikker, og siger, at det gør han også.
Der er tydeligt, at der i gruppen af de 7 engagerede bæredygtighedsmedlemmer forekommer en stor omtanke for klimaaktioner, og at alle på en eller anden måde har tænkt bæredygtighed ind i hverdagen.
“Jeg finder også tit mit tøj på Trendsales, hvor det er salg af genbrugstøj, så man ikke altid skal købe noget helt nyt,” fortæller Oliver til sidst i mødet.
En fremtid, der ser grøn ud
Vi er et gymnasium, der er internationale og har fokus på business, og det betyder også, at vi bliver nødt til at tænke en grøn fremtid ind i vores hverdag, i undervisningen og generelt i den måde, som vi fører skole på.
“Bæredygtighed er et vigtigt begreb for flere af de fag, som vi har på skolen. For nogle fag er det en fast del af pensum. I faget Virksomhedsøkonomi er der eksempelvis fokus på bæredygtige organisationer, der har et særligt blik på klima og personaleledelse, og i faget Design og Arkitektur er eleverne med til at udvikle og designe produkter, som er bæredygtige,” fortæller Lise Mannik Grønlund.
Lise fortsætter: “I løbet af elevernes tre år i gymnasiet skal de på studieture, hvor vi har en opgave med at rejse mere klimavenligt. For det at rejse ud i verden med et fagligt formål vil vi blive ved med, men vi skal arbejde med at gøre vores elever bevidste om, at vi også har et ansvar for, hvordan vi så agerer, når vi rejser ud. Vi vil se på muligheden for, at klasserne skal arbejde med at klimakompensere eller gøre noget aktivt på deres rejsedestination.”