Sciencedag med biologi- og fysikforsøg og kreativitet hele dagen
I fredags havde alle de naturvidenskabelige klasser en hel dag, hvor de kunne arbejde med deres hovedfag som biologi og fysik. Her blev der produceret solceller og eksperimenteret med fotosyntese! Se mere om dagen her!
8. april 2024
Hvert år samler de naturvidenskabelige linjer sig på tværs af årgange og dyrker deres fag helt ind til benet. De bruger hele to moduler på at lave forsøg i både biologi og fysik. I år gik fysikforsøget ud på at lave solceller, mens biologiforsøget havde til formål at skabe fotosyntese.
“Sciencedag var en vildt spændende og lærerig dag. Det er rart at få en hel dag til at kunne udvikle sin viden omkring alt det naturvidenskabelige, specielt når man er ny som 1.g’er,” fortæller Maria Hussein Abu-Alhaija, som går i 1.y og for første gang oplever sciencedag.
De efterfølgende to moduler blev brugt på at nedfælde resultaterne fra forsøgene på en plakat, og derefter skulle eleverne fremlægge indholdet for hinanden. Det gav dem både en mulighed for at dykke ned i konkrete problemstillinger, men også at lære fra sig og forstå og formidle indholdet til deres medstuderende.
Arbejdet på tværs af årgange og klasser giver fællesskabsfølelse
“Det kan virke skræmmende at skulle være sammen med “de ældre”, når man selv er 1.g’er, men det er faktisk en god og effektiv måde at lære på, for man lærer en del og får en masse inspiration af at stå og dele sine tanker og overvejelser med dem, da de jo selvfølgelig ved mere end, hvad jeg selv gør,” fortæller Maria om at arbejde på tværs af årgange og klasser.
Eleverne arbejder på tværs af årgange og klasser for at styrke kendskabet til hinanden og fællesskabsfølelsen, og så arbejder de også på den måde for at kunne dele viden og blive klogere gennem hinanden.
Se billederne fra den naturvidenskabelige sciencedag her:
Dagen sluttede af med, at de bedste plakater blev kåret, og vinderholdene vandt en RG-trøje. Der var både en biologi- og en fysikgruppe, der vandt.