Gode karakterer og social trivsel følges ad på gymnasiet
I de seneste år har der været stor fokus på de unges trivsel, derfor er vi meget tilfredse med, at de helt nyeste målinger fra Undervisningsministeriet viser, at eleverne på gymnasiet præsterer fagligt godt, samtidig med at de trives socialt.
2. maj 2024
Vi bygger på gennem kontinuerlig træning og læring efter Corona
Undervisningsministeriet måler hvert år både de faglige præstationer samt den sociale trivsel for alle gymnasieelever i Danmark. På skolen har det været et meget bevidst indsatsområde i årene efter Corona at sikre, at eleverne kunne vende tilbage til gymnasiet efter de svære år – og genfinde både den faglige motivation og den sociale trivsel.
Mads Feodor, som er underviser i samfundsfag og historie udtaler: ”… at alle vores tiltag viser, at der er en klar sammenhæng mellem social og faglig trivsel, derfor er det så uhyre vigtigt at styrke begge dele”.
Vi har arbejdet systematisk med elevernes faglige niveau i år via et stort læringsprojekt med vores eksterne konsulent Ulla Nedergaard. Det er et projekt, som har haft fokus på, at lærerne i endnu højere grad kan afkode, hvilken faglig læringsstil eleverne og klasserne har brug for. Samtidig har skolen arbejdet med den sociale trivsel, idet gymnasiet oplevede, at de sociale fællesskaber i klasser ikke bare altid opstår af sig selv efter Corona, derfor har man hjulpet det på vej via et nyt skolefag RG Fællesskab, som alle elever har i 3 år.
Social trivsel og gode karakterer kommer ved hårdt arbejde
Rektor, Ruth Kirkegaard, supplerer: ”Selvom gymnasiet har stort fokus på, at elever kommer ud med gode karakterer og de bedste studentereksamensbeviser, så er noget af arbejdet også at sikre, at elever trives og kommer glade i skole – for ellers kan man ikke lære noget.” Hun fortsætter: ”Det er noget nyt, at vi gennem de sidste 3 år foretager så mange konkrete indsatser – og etablerer strikkeklubber, skakklubber, iværksætterklubber, aktieklubber, astronomiklubber osv. for at styrke både de faglige og sociale fællesskaber.”
Udvalgene styrker det sociale fællesskab såvel som det faglige, fordi eleverne får en styrke i de sociale fællesskaber og kan derfor trygt gå ind i det faglige rum.
”Derfor bliver vi ekstra stolte, når vi kan se, at vores gymnasieelever ligger præcist på det forventede niveau i forhold til de socioøkonomiske vilkår, som altså handler om, hvad man kan forvente af eleverne med den socioøkonomiske baggrund, som eleverne kommer fra,” afslutter rektor Ruth Kirkegaard.