Bliv uddannet til Stand Up Paddle instruktør på idræt B
Vi har fået SUP-boards, og som noget helt nyt er instruktør i stand up paddle kommet på skemaet. De allerførste vandhunde på havet er en flok 3.G’ere, der har idræt på B-niveau.
25. august 2022
DE KOMMENDE STAND UP PADDLE INSTRUKTØRERS FØRSTE GANG PÅ BRÆTTET
Solen spejler sig i det blanke vand. Klokken er 07:55, og de fleste af eleverne er mødt op på stranden og i gang med at bære tasker og sammenfoldede SUP-boards ned mellem sivene på stranden. Morgenen er klar, og vandet rører sig næsten ikke – det er ifølge Kristian, idrætslærer og underviser i instruktørkursus på SUP-board, den helt perfekte morgen at være på vandet.
Eleverne har lagt sig på maven på boardet og skubber sig en efter en væk fra vandkanten. Det er en gruppe 3.G’ere på idræt B, som er ude at prøve kræfter med brættet. Det er første gang, at de er ude på SUP-boards i idræt, og i de næste moduler bliver vejret udnyttet, så de kan få en masse praktiske timer på vandet. ”Meningen med forløbet er, at de elever, som har lyst, bliver uddannet medinstruktører i stand up paddle (SUP),” fortæller Kristian, som er dette hold idræt B’s lærer. ”Så kan de varetage den første kursustime på et hold.”
LÆRERNE FORMIDLER SIKKERHEDEN VIDERE
Inden eleverne og de to lærere, Natasja og Kristian, som er med ude i dag, tager i vandet, er der en ting, som er essentiel. Kristian kalder til samling på stranden, da det er vigtigt for eleverne at blive sat ind i sikkerheden i forhold til positionen på stranden, vejr- og vindforhold og vandets tilstand.
”Det er fedt, at vi bliver uddannet instruktører, da man kan bruge det efterfølgende i et fritidsjob eller lignende,” fortæller Natascha, som er en af eleverne, der har idræt B. Hun går i 3.x, og sammen med hendes klassekammerat, Augusta, har de to veninder noget at se frem til på idræt B. Augusta fortæller: ”Vi får lov til at prøve anderledes sportsgrene, og så er Kristian også stor fan af langrend og ski, så skituren i uge 8 er noget, som mange af os ser frem til.” Begge piger smiler og nikker.
VANDET GIVER GODE MULIGHEDER FOR LÆRING I IDRÆT
Havet ligger under en kilometer fra Rungsted Gymnasium, og derfor er der rig mulighed for, at lærerne kan bruge omgivelserne i timen. I vandet står 3.G-eleverne allerede på knæ på brættet, og efter nogle minutter, hvor de har mestret positionen, kalder Kristian til samling. Sådan er proceduren – Kristian stiller eleverne en opgave, de prøver den, og indtil de mestrer den, så kalder Kristian dem tilbage til samling for at give dem et fagligt perspektiv og en ny opgave.
”Vi kører det som et idrætsforløb, så derfor taler vi også om primemovers og bevægelse,” fortæller Kristian. Det handler i grove træk om, at eleverne lærer, hvilke muskelgrupper der bliver aktiveret, når de står på SUP-board. Kristian kalder aktiviteten for en fuldkropsøvelse, fordi den aktiverer mange muskelgrupper på samme tid. Han fortsætter: ”Men der er selvfølgelig nogle primære muskler, som vi får fat i – som for eksempel core og ryg.”
”DET GØR DET LETTERE, NÅR MAN LÆRER TEKNIKKEN” – Augusta, 3.x
”Vi lærte de specifikke teknikker, hvor vi lavede vendinger og stod op, og det gjorde det faktisk meget lettere at blive stående på boardet uden at falde,” fortæller Augusta og fortsætter: ”Jeg har prøvet det før, men der var det ikke så let, fordi jeg ikke havde lært teknikken.”
Augusta og Natascha synes begge, at SUP-board modulet har givet dem et langt større grundlag for at stå sikkert på vandet. ”Selvom man var lidt nervøs for at falde i, så var vandet jo dejligt, så det var ikke så slemt,” fortæller Augusta videre.
Alle eleverne er kommet op at stå, og nu er det bare tiden på vandet, der afgør, om de mestrer boardet og kan blive certificeret stand up paddle instruktører.
Se videoen fra dagen: