”RG – vi lærer sammen” – Et helskoleprojekt, der sætter fokus på moderne læring og vores aktuelle elevtyper
Ligesom, vi følger med i teknologiens udvikling eller bliver stærkere på bæredygtighed, så er læring også et punkt vi konstant skal udvikle os på. Vi tog en dag ud af skemaet for at udvikle undervisningen og fagligheden, og det kan du læse meget mere om her.
10. oktober 2023
Kunstig intelligens, eller i de mere internationale folkemunde AI, vælter ind over vores skærme, mobiltelefonerne blinker og rumsterer, alt imens der år efter år kommer flere elever i gymnasiet på hver ungdomsårgang – der igen betyder flere forskellige elevtyper i gymnasiet.
På Rungsted Gymnasium har vi taget sagen i egen hånd og har netop skudt projektet RG – VI LÆRER SAMMEN i gang. Et helskoleprojekt, der har til formål at sætte læring i 2023 og 2024 i spil.
Pædagogisk Udvalg: Aktionslæring og undervisning i fokus
I år sætter vi nemlig ekstra fokus og aktion bag forskellige læringstyper, hvor lærerne i første omgang får kvalificeret den fagligt-sociale værktøjskasse igennem undervisningsaktioner i hver klasse. Vi arbejder på at forbedre os, udvikle og blive konstant klogere, og det er en opgave, som vi vil prioritere.
Vi har derfor tilknyttet Ulla Nedergaard, som vi allerede for nogle måneder siden har hevet fat i, fordi hun netop specialiserer sig inden for gymnasieskoler og de elever, der er her. Hun har udarbejdet nogle metoder, som hun gennem disse mange måneder har arbejdet på at tilpasse lige netop vores gymnasium, og det har hun gjort i samarbejde med skolens lærere og medarbejdere.
”Det, jeg har hæftet mig ved på RG, er, at Pædagogisk Udvalg har været med fra start, og det ikke kun er ledelse. Det kan jeg mærke er ægte, og at det er et helskoleprojekt. Der er en stor interesse og en forståelse af, at vi løfter opgaven sammen,” fortæller Ulla på den pædagogiske dag, som alle lærerne, ledelsen og administrationen afholdte i midten af september.
Pædagogisk Udvalg er et team af lærere på skolen, som sørger for, at lærernes behov også bliver mødt, og derfor har de netop fokuseret på dette emne om elevtyperne, fordi lærerne oplever en udfordring ude i klasserne.
Nu, her og i fremtiden – Vi lærer sammen
Undervisningen vil have endnu mere fokus på de ting, der er vigtige for de nye elevtyper, der lige nu er på skolerne rundt omkring i Danmark, og det er netop det, som både Ulla og alle lærerne går ind i med åbne arme. Lærerne går ind til den her opgave for både at blive bedre til at håndtere alle elevtyperne på skolen, men også for at lære endnu mere selv.
”Det er spændende. Helårsprojektet handler om nye elevtyper, og hvordan vi har observeret, at der sker noget nyt med eleverne. Vi skal dykke ned i, hvordan vi kan imødekomme det og få nogle redskaber til at arbejde med det på en anden måde,” fortæller Henrik Tuxen, som har været med langt hen ad vejen til at udvikle og udarbejde projektet med resten af Pædagogisk Udvalg og Ulla.
”Jeg hæfter mig også ved, at det er noget der har været arbejdet på i lang tid, det er ikke bare taget ned fra en hylde. Vi har forberedt det længe, og det ligger i rød tråd med RG – Vi lærer sammen,” fortæller Ulla om det projekt, som de sammen har udarbejdet.
Ullas redskaber til lærerne bygger på kompetencer og vaner, som lærerne allerede har i forvejen, så overførelsen af aktionslæringen er let at tilføje til den allerede eksisterende undervisningsform.
”Det essentielle at have in mente er, at det her er en samfundsting. Det er ikke kun noget, der foregår på Rungsted Gymnasium, det er noget, der sker på alle gymnasier lige nu,” fortæller Peter Andersen, som også er med i Pædagogisk Udvalg på skolen.
I det næste år vil Ulla komme på besøg flere gange for at give lærerne konkrete redskaber, som de kan tage med sig i undervisningen, og hun vil derfor løbende være med til at arbejde og rette aktionerne i klasserne til, så de matcher RG på bedste vis.